Νέος χρόνος, νέες αποφάσεις

της Γκελερή Μαρίας – Δανάης, κλινικής ψυχολόγου

 

 

Το τέλος μιας χρονιάς αποτελεί πάντοτε μια καλή ευκαιρία για αναστοχασμό, για μια ανασκόπηση των όσων συνέβησαν, των όσων επιτύχαμε και των όσων δεν καταφέραμε. Έτσι, αρκετές φορές ο νέος χρόνος μας βρίσκει με λίστες νέων στόχων και βαρύγδουπων αποφάσεων.

 

Μερικές από τις πιο συχνές αποφάσεις είναι η διακοπή καπνίσματος, η απώλεια βάρους, η καλύτερη διαχείριση των οικονομικών και η αύξηση της καθημερινής άσκησης. Πολλές φορές μάλιστα τις βλέπουμε να επαναλαμβάνονται στη δική μας λίστα ή στις λίστες φίλων μας, παρόλο που κάθε χρόνο ξεκινάμε με την ίδια όρεξη για να τις πετύχουμε. Τι όμως συμβαίνει στην πορεία του χρόνου και χάνουμε τον στόχο μας;

 

Έρευνες έχουν δείξει ότι περισσότερο από το 60% των ανθρώπων που θέτουν νέους στόχους για την καινούρια χρονιά, θα τους έχει αφήσει μέσα στους πρώτους 2 μήνες. Υπάρχει όμως και αυτό το 40% που εμμένει στις αποφάσεις αυτές για πάνω από έξι μήνες, χρονικό διάστημα που επαρκεί ώστε μια αλλαγή να γίνει μέρος της καθημερινής μας ρουτίνας. Η πραγματική αλλαγή λοιπόν θέλει προσπάθεια και έτσι απαιτείται κάτι πολύ πιο δραστικό από την απλή θέληση.

 

Πώς μπορούμε όμως να παραμείνουμε πιστοί στους στόχους που θέτουμε;

 

  • Θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους: Πολλές φορές, όταν σκεφτόμαστε τι θέλουμε να μας φέρει ο νέος χρόνος, καταλήγουμε σε πλήθος αποφάσεων, που είναι μη ρεαλιστικές. Επιπλέον, πολύ συχνά αρκετές από αυτές τις αποφάσεις δεν μας εκφράζουν. Αυτό που χρειάζεται είναι να θέτουμε λίγους και μετρημένους στόχους, που να μπορούν να πραγματοποιηθούν με έναν ρεαλιστικό τρόπο, να τους οργανώνουμε και να τους χωρίζουμε σε μικρότερα βήματα. Σε αυτό μπορεί να βοηθήσει πολύ το να καταγράφουμε το τι κάνουμε, ώστε να μπορούμε να παρατηρούμε και την πρόοδο που γίνεται. Σημαντικό είναι επίσης αυτή η νέα συμπεριφορά στην οποία στοχεύουμε να συνοδεύεται και από μια μικρή επιβράβευση, ώστε πάντα να υπάρχει κίνητρο για προσπάθεια.

 

  • Βάζουμε προτεραιότητες: Στα πλαίσια του ενθουσιασμού για το νέο ξεκίνημα πολλές φορές έχουμε την τάση να καταπιανόμαστε με όλους τους στόχους ταυτόχρονα,. Έτσι, πέφτουμε απευθείας στα βαθιά και δεν καταφέρνουμε να είμαστε συνεπείς σε κανέναν από αυτούς. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να γράψουμε τους στόχους μας σε σειρά προτεραιότητας ξεκινώντας με τον στόχο που έχει την μεγαλύτερη αξία για εμάς. Εναλλακτικά, μπορούμε να επιλέξουμε να ξεκινήσουμε από τον πιο βατό στόχο, αυτόν που μπορούμε να επιτύχουμε σχετικά πιο εύκολα και που θα αυξήσει την αυτοπεποίθηση μας ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε.

 

  • Διαμορφώνουμε το περιβάλλον μας κατάλληλα: Στην προσπάθεια μας είναι απαραίτητο να φροντίσουμε να απομακρύνουμε από το περιβάλλον μας και τον χώρο που κινούμαστε οτιδήποτε μπορεί να μας σταθεί εμπόδιο, αντικαθιστώντας τα με συνήθειες ή πράγματα που θα συνδεθούν θετικά με αυτό που θέλουμε να επιτύχουμε. Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η υποστήριξη από τους δικούς μας ανθρώπους μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο, γι αυτό και θα ήταν βοηθητικό να τους ενημερώσουμε για τις νέες μας αποφάσεις.

 

  • Αφήνουμε περιθώριο στον εαυτό μας για λάθη: Ας μην ξεχνάμε ότι κάθε αλλαγή είναι δύσκολη και έτσι πολλές φορές μπορεί να γίνουν λάθη και παραστρατήματα. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας απογοητεύει και να οδηγεί σε πλήθος αυτοκατηγοριών. Αντίθετα, είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε τι πήγε στραβά και να ψάχνουμε το τι θα μπορούσε να είχε γίνει διαφορετικά, ώστε την επόμενη φορά να τα πάμε λίγο καλύτερα. Δώστε λοιπόν χώρο και χρόνο στον εαυτό σας να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να φτάσει στον τελικό του στόχο.