Πώς η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζει τους εφήβους;

*το κείμενο αποτελεί μια συνοπτική παρουσίαση του άρθρου "How Using Social Media Affects Teenagers" της Rachel Ehmke

της Ίριδος-Σοφίας Μπίρταχα, μαθήτριας Α' Λυκείου

 

Πολλοί γονείς ανησυχούν για το πώς η έκθεση στην τεχνολογία μπορεί να επηρεάσει αναπτυξιακά τα μικρά παιδιά. Γνωρίζουμε ότι τα παιδιά μας προσλαμβάνουν νέες κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες με εκπληκτικό ρυθμό και δεν θέλουμε οι ώρες που τα παιδιά είναι κολλημένα σε ένα iPad να το εμποδίσουν αυτό. Αλλά η εφηβεία είναι εξίσου σημαντική περίοδος ταχείας ανάπτυξης και πολύ λίγοι από εμάς δίνουν προσοχή στο πώς η χρήση της τεχνολογίας από τους έφηβους - πολύ πιο έντονη και οικεία από ό, τι  για ένα 3χρονο που παίζει με το iPhone του μπαμπά - τους επηρεάζει. Στην πραγματικότητα, οι ειδικοί ανησυχούν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η ανταλλαγή μηνυμάτων που έχουν γίνει τόσο αναπόσπαστα στην εφηβική ζωή προάγουν το άγχος και μειώνουν την αυτοεκτίμηση.

   

 Οι νέοι αναφέρουν ότι μπορεί να υπάρχει σοβαρός λόγος ανησυχίας. Μια έρευνα που διεξήχθη από τη Βασιλική Εταιρεία Δημόσιας Υγείας ρώτησε νέους από 14 έως 24 χρονών στο Ηνωμένο Βασίλειο πώς οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επηρέασαν την υγεία και την ευημερία τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το Snapchat, το Facebook, το Twitter και το Instagram οδήγησαν σε αυξημένα συναισθήματα κατάθλιψης, άγχους, κακής εικόνας του σώματος και μοναξιάς.

 

Έμμεση επικοινωνία

 

Οι έφηβοι είναι αυθεντίες στο πώς να μένουν απασχολημένοι τις ώρες μετά το σχολείο μέχρι πολύ μετά από την καθορισμένη ώρα ύπνου. Όταν δεν κάνουν τα μαθήματά τους για το σπίτι (και όταν τα κάνουν) είναι online και στα τηλέφωνά τους, στέλνοντας μηνύματα, κάνοντας «troll, scroll» όπως το ονομάζει κανείς. Φυσικά, πριν ο καθένας αποκτήσει έναν λογαριασμό στο Instagram, οι έφηβοι ήταν πάλι απασχολημένοι, αλλά ήταν πιο πιθανό να κάνουν τις κουβέντες τους τηλεφωνικά ή αυτοπροσώπως όταν έβγαιναν έξω. «Μπορεί να έμοιαζε με άσκοπες συναναστροφές, αλλά αυτό τους έκανε  καλά εναρμονισμένους με την ανάγνωση κοινωνικών χαρακτηριστικών», λέει η Δρ Catherine Steiner-Adair, κλινικός ψυχολόγος και συγγραφέας του The Big Disconnect. «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τα παιδιά έχουν έλλειψη σε πολύ κρίσιμες κοινωνικές δεξιότητες. Κατά κάποιο τρόπο, η γραφή και η επικοινωνία στο διαδίκτυο, μπορεί να μην δημιουργεί μια μη λεκτική μαθησιακή αναπηρία, αλλά βάζει όλους σε ένα μη λεκτικό αναπηρικό περιβάλλον, όπου η γλώσσα του σώματος, η έκφραση του προσώπου και ακόμη και τα μικρότερα είδη φωνητικών αντιδράσεων καθίστανται αόρατα».

 

 

Δείτε ολόκληρο το άρθρο στα αγγλικά και την βιβλιογραφία του εδώ.